Technika ve škole je k prdu

12. února 2016 v 16:49 | Steeve X |  Ce que me dérange (Co mě štve)
Nevím už, čí to byl debilní nápad - nacpat tablety do škol. Nacpat cokoliv elektronickýho do škol... Teď tak úplně nechci shazovat technologii, ale zamýšleli jste se někdy nad tím, na jaké dvě věci vám v hodinách všechny ty projektory, televize a chytrý tabule jsou? Já jo, protože zrovna na naší škole je to katastrofa.



Nakoupili jsme asi tři takový ty tabule na naše třístovkové gymnázium, plus v každé třídě je projektor a sto let stará televize. A počítače. Prostě všechno všude. To by určitě všichni konzultanti z ministerstva očekávali, že budem jako strašně chytří a technologií znalí. Ostatně kvůli nim se to taky v prvý řadě kupovalo (oprava, dotovalo a škemralo).

Výsledek je takový, že na jakýkoliv tabule a projektory se zvysoka sere. Nepoužívá je téměř nikdo. Kromě hekticky zorganizovaných "doplňujících" prezentací našeho chemikáře mi projektor neukázal zhola nic a většina těch hodin a-lá jdem koukat na film se nesla v duchu učitelek bezmocně mžourajících do svých nadotovaných služebních notebooků, hledajíc nastavení zvuku nebo "takový to zvětšovací tlačítko".


Načež se nás za tím přístrojem sejde půl třídy a všichni se dohadujeme, proč nejde zvuk, kam se který kabel má zapojit a jaké je heslo správce (popřípadě kdo jím vůbec je). Všechno skončí tak, že "zavoláme pana V." - tedy našeho super-geeky učitele matematiky. Ten ve finále klikne na všechny ty tři ikonky, na kerý sme klikli my, a prohlásí, že to prostě nejde a že "se na to podívá".

No a takhle pořád dokola. Kantoři stráví půl hodiny hledáním těch správných klíčků ke stolu a študováním kerej ovladač je na co a kolikrát se kde musí stisknout. Zkrátka jeblost. O nějaký dotykový tabuli za šílený prachy ani nemluvím (ty jak je máme tři a přinejlepším se na nich něco promítne) - vlastně jo, když byla úplně nová, všechny nás tam poslali tou tužkou podepsat a pak to vyfotili s logem komerčky...



Asi jako "zimní zahrádka", kterou nám nechali v patře zrekonstruovat s voftomilouškejma chodníčkama a tak - a vživotě se tam nikdo nesmí ocitnout. Podobně třeba střešní terasy, kde sem za sedm let nikdy nebyl a akorát tam choděj hulit uklízečky. No... asi to všechno prostě dobře vypadá v nějakejch statistikách a při alibistickém nabírání studentů. Praktické využití je ale pořád v desetinných číslech.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Leri Goodness Leri Goodness | Web | 12. února 2016 v 19:37 | Reagovat

Přijde mi to naprosto padlý na hlavu. Myslím, že zdrávka byla první střední, kam zavedli tuhle "prospěšnou metodu", která všech žáků zbavila knížek a učitelé jim vysloveně nařídili, aby si poznámky zapisovali do tabletů, místo do sešitů. Čím jde doba (nebo spíš technika?) dál, tím je to horší...

2 Jeremiáš Jeremiáš | Web | 12. února 2016 v 19:48 | Reagovat

Mě povídej. Na gymplu jsme měli zadarmo licence SMART Notebooku a dělaly se v tom prezentace pro dotykové tabule. Ten software ale asi někde splácala dohromady parta mafiánů a peníze odtunelovala jinam, protože výsledek nelze nazvat o moc lépe než čirou hrůzou - a to jsem člověk, který ještě běžně stříhá video v Live Movie Makeru :D

Ta zpotvořilost vzala mé pečlivě vyrastrované pozadí a nepochopitelným způsobem ho rozmázla, ač mělo PŘESNĚ to správné rozlišení. Pak jsem se rozhodl šoupnout do projektu video, musel jsem ho překonvertovat do idiotského formátu FLV, které používá už snad jen... doufám že nikdo. Pochopitelně výsledek působil příšerně, dostal fixní poměr stran a obraz tak byl zdeformován.

Vzplál jsem svatým hněvem a přísahal jsem křemíkovým bohům, že to tak nenechám. Mocnými kliky myši jsem si stáhl doplněk do PowerPointu, který zvládl všechny běžné videoformáty a celou prezentaci jsem přepracoval v něm, takže vypadala k světu a měla čupr přechody.

Nakonec jsem hodil do původní prezentace v Notebooku celý PP soubor, který stačilo kliknutím zapnout a pak už jen vesele pokračovat 8-)  :-D. Ve SMARTU jsem stvořil jen nutné zlo v podobě audionahrávky a kýchsi interaktivních přetahovaček pro malé děti. Pak jsem celé třídě půjčil svou bezdrátovou myš, ať si hrají :-D  :-P

Zase ti tapetuju komenty, ale tahle storka mi za to stojí... :-)

3 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 13. února 2016 v 9:00 | Reagovat

Tohle je naprosto k ničemu. Já odmaturovala před skoro šesti lety, takže žádný hi-tech tabule jsme neměli, jenom ty normální, co nikoho nebavilo mazat, a projektory asi tak dva nebo tři na celou školu, ale i tak bohatě stačilo, co se u nás dělo. Jeden z oborů tam totiž byl i programátorskej gympl, takže jsme měli šest počítačovejch tříd a asi ve třeťáku nám dali do každý třídy počítač na katedru (většina učitelů si ho ani nevšimla a sloužil jen k zábavě studentů o přestávce).

Byl tam jeden učitel, co jim fakt rozuměl. Ostatní... když jsme se učili multimédia, spolužačky se učily ode mě, ne od učitelky. Pak nám ve čtvrťáky do školy uhodilo a praktické maturity a maturitní slohy díky tomu byly fraška, jelikož ze všech učeben jela tiskárna jen v jedné a každou chvíli kravlo něco jiného. Celej rok pořád něco nefungovalo jak mělo. A krom používání účetního programu se nikdo zacházet s počítačem ve škole nenaučil. Každej zůstal u toho, co umí sám.

Na druhou stranu, aspoň bylo výrazně málo požadavků na počítačové prezentace, které nenávidím (vlastně se dělaly jen když nějaký student chtěl) a filmy se chodily pouštět do učeben s televizí, s kterou uměl zacházet z domova každej. Když měl totiž tuhle možnost, tak ten, co si sám od sebe netroufnul zapnout projektor a noťas, tak to nedělal (i když i těm, co si troufli, to většinou zprovozňovali kluci ve třídě). A já nemám dojem, že kdybychom do toho všeho měli ještě interaktivní tabuli a tablety, že to nějak změní všechny ty, co neodmaturovali napoprvé a v některých případech už nikdy.

Navíc taková vtipná vsuvka k programu tablety do škol - škola mé kamarádky ho pěkně nahlas propaguje. A do školního řádu přidala odstavec o zákazu notebooků a tabletů ve třídách :D:D

4 Tori.U Tori.U | Web | 13. února 2016 v 17:51 | Reagovat

Nejsem proti projektorům. Mám ráda přezentace a na pouštění videí ve výuce nic nemá. Ale druhou stranou mince jsou tací, kteří si neumí dělat zápisky z normálního přednášení.
Tablety jsem nikdy nepoužívala a naprosto nechápu jejich účel! Když jsem viděla ty, kteří studují moderní prostředky výuky, tak jsem si připadala jako mezi bandou pošuků. Tablety nemají na školách co dělat. Ale nebráním se používání notebooků u starších studentů.

5 Bocian Bocian | E-mail | Web | 14. února 2016 v 19:58 | Reagovat

U nás je to to isté! V každej triede máme projektor, reproduktory, na chodbách nové obrazovky a zopár tých  magických tabúľ. Realita je však taká, že obrazovky na chodbách slúžia na zobrazovanie suplovania, čo si aj tak každý pozrie na mobile, a preto sa stáva, že ich proste nik za celý deň nezapne. Stolné pc sme kedysi mávali tiež v každej triede, ale odstránili ich, lebo učitelia majú predsa vlastné notebooky, s ktorými absolútne nedokážu pracovať. Tie hyper-moderné tabule sa zatiaľ nikto nenaučil obsluhovať a projektory? Občas sa použijú. Minimálne na sledovanie filmov po uzavretí klasifikácie sú fajn. :-D Áno, sme technologická veľmoc.

6 kenny52 kenny52 | Web | 15. února 2016 v 9:29 | Reagovat

Já si myslím, že problém není v pomůckách, ale ve školení učitelů. To je jako vyhodit miliardy za skvělý protiletadlový kryt, ale nikomu neříct, kde je klíč.

7 Adeleide Adeleide | 17. února 2016 v 22:53 | Reagovat

Jo. Moderní technologie vedou akorát k větší debilizaci lidstva za vynaložení velkých nákladů.

8 Steeve X Steeve X | E-mail | Web | 21. února 2016 v 11:23 | Reagovat

[1]: Nekecej, fakt jim to nařídili? :D To my máme ještě paradox v tom, že třeba ani ty notebooky nikdo v hodinách pořádně nepovoluje...

[2]: To nevadí, tvoje tapety vždy zabaví :D On ten PowerPoint je taky prohlašován za jeden z nejlepších výtvorů MS - a největšího zachránce zanámek :D ... Takže prezentace na hobity s přechody jo? To mi musíš poslat :D

[3]: Ten odstavec vedeme taky, a za mobily se dávají důtky, jak už možná víš z mého předešlého postu :D No vidíš, můžeš bejt z fleku učitelka informatiky :D

[4]: Je to takový nucený no, jako by tablety neměly jiný odbytiště. Fakt to postrádá smysl.

[5]: Na chodbách?! Tyjo, tak o tom sem ještě neslyšel, to je fakt next level :D

[6]: Ne, ty pomůcky samy se tam extra nehodí. Je to sice pořád velká snaha, ale stejně se ve finále líp a levněji naučíš ze sešitu a hlavy...

[7]: To bych neřekl. Technologie plodí inteligenci a pokrok, jen musí být ve správných rukách ;)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama