Učitelé jsou taky lidi, ne?

8. listopadu 2015 v 10:29 | Steeve X |  Ce que me dérange (Co mě štve)
Neosobní, neosobní, neosobní! Přesně tak vypadá drtivá většina vyučovacích hodin na středních a základních školách - alespoň podle mně. Jestli se mýlím, prosím, vyveďte mne z omylu. Vyučování jako takové je prostě strojová a násilná činnost pro obě zúčastněné strany. Vážně lidi, co vám je? :D (Co je to za ZVLÁŠTNÍ ZÁLIBU?? :D)




Bude to ode mě divný, ale viníkem je pojem "energie" - a opravdu ne zrovna ta Šambaloidní! Ono se vlastně není proč divit, že učitelé mají dost "zlobivých dětí", ke kterým museji rutinně přistupovat, dohadovat se s nimi a řešit jejich případnou nekázeň. Žáci jsou naopak přesně tímhle systémem ubíjeni, znuděni a demoralizováni ještě víc. Výuka jim neumí nábídnout víc, než peskování a onen neosobní přístup. Učitel je prostě učitel - naprosto vyjat z představy normální živé bytosti. Je zdrojem pouček a výhružek a zkrátka se na něj nahlíží úplně jinak, i když třeba neprávem.

Učitel si za to ale do jisté míry může sám - vždyť přece cukroví a bič není jediným možným postupem vyučování. Stejně jako na začátku školního roku klade otázky studentům, co je nejvíc baví a kde byli o prázdninách (i když ho to nezajímá), mohl by i on jaksi otevřít svůj soukromý život před kolektivem, se kterým se má dlouhodobě stýkat, ne? Že by se tím úplně zničil "mocenský vztah" učitel-třída? To je dost možné a přesně v tom vidím třeba já budoucnost výuky. Učitel je taky člověk - měl by se podle toho chovat.

Igor Hnízdo si žáky nezískal tím, že byl přísný!

Vždycky tu budou arogantní výrostci stejně jako šprti, vlezdoprdelky, drbny a flákači - ještě nikomu se tak úplně nepodařilo všechny z nich zaujmout. Není to náhodou právě proto, že mentorské postavení dospělých lidí na školách a gymnáziích je tak málo user-friendly? :D No řekněte - jak máte důvěřovat radám od člověka, o kterém dohromady nic nevíte? Znáte možná jeho povahu, ale jen ve školním prostředí, kde se nutně musí jednat o tučnou masku!

Na co si učitelé hrají? Je nutné, aby tolik lpěli na odlišnosti svého postavení, když mají osobnost stejně jako kdo jiný - ba se jí dokonce ohánějí a připadají si jako terče posměchu? Hehe, víte přece, že šuškat se o vás bude nejvíc právě tehdy, když se tomu budete nejokatěji bránit... Nemůžu říkat, co by měli dělat žáci - ti jsou prostě žáky. Jsou de facto "nedovyvinutí", potřebují mnoha věcem naučit a jsou ve většině. Naopak učitelé jsou (povětšinou) lidé vzdělaní, kteří mohou celou tu paletu povah ve třídě včetně sebe usměrnit.


A rozhodně tak nemusí dělat na základě poznámek ("výchovných opatření") a jedniček do soukromého sešítku... Proč se nenavodí ve třídách přátelštější atmosféra? Učení přece nejsou jen zápisy. I učitel má oblíbenej seroš, písničku a literaturu. Umí látku podat osobnějším stylem, umí si s jednotlivci (ne skupinově) vytvořit vztah. Dokážou zkrátka působit přirozeněji a ne autoritářsky, jak to devadesát devět procent žactva nesnáší. Já nemluvím o anarchii a rušení úkolů - jen o vnášení lidskosti tam, kde by se měla nacházet ze všeho nejvíc.

A to i když učíte třeba ňákej děják. I tam se dá látka vztáhnout blíž k dnešnímu světu, blíž k nám - do souvislostí. A neříkejte mi, že dospělí sou pro děcka uncool - blbost, znám i seniory pěkně "cool". Každej je takovej, jen si prostě tolik hraje na něco jiného, že to buď úplně zadupe, nebo se to nenaučí používat. Když už, školský systém z nás má dělat lidi, ne jejich karikatury, které se schovávají za přehnanou etiketou a ceremoniemi. Na tom padl na hubu i Franz Josef! Hue hue.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Lucka Lucka | E-mail | Web | 8. listopadu 2015 v 11:01 | Reagovat

Na jednu stranu souhlasím, že učitelé by mohli mít lepší přístup, u mnohých mi přijde, že je jejich povolání ani nebaví, nicméně na stranu druhou si sama dobře pamatuju, když se na základce jeden náš nový učitel chtěl dostat k nám trošku blíž a hned na začátek hodiny vybalil vtip... Abych řekla pravdu, od té chvíle ztratil veškerou autoritu, kterou se mu potom už nepodařilo nikdy získat zpět, takže nejen že jsme nebyli kamarádi, ještě si z něj celá třída dělala legraci a nevěnovala mu téměř žádnou pozornost, což opět souvisí s tou autoritou... No, já jsem spíš pro přísnějšího učitele, ale jinde to může být jinak, nu. :)

2 Yu-chan Yu-chan | Web | 8. listopadu 2015 v 11:40 | Reagovat

Není to jen neosobitost učitelů, co tě může od školy úplně odrazovat. Například naše ruštinářka - osobitá je dost, baví se s námi o tom, co dělala v létě, ptá se nás na všechny ty novinky, které nezná a podobně... Ale je příšerně přísná. Tím nechci říct, že přísnost je špatná, ale ona to prostě přehání. Řeknete slovo špatně a ona praští do stolu se slovy "Vždyť jsme se to učili! Jak se to řekne?" a mlátí do stolu a mlátí. Uznávám, taky bych na jejím místě občas ztratila nervy, ale pokud jí někdy do třídy přijde člověk se slabým srdcem, tak potěš pandu.
A pak jsme měli angličtinářku, co byla hodně osobitá... Ale málo přísná (a neuměla pořádně anglicky...) Ano, učitelé jsou taky lidi a měli by se podle toho chovat, ale proč se tak nechovají i ti žáci? Měla odcházet, bylo na ni hodně stížností, ale stejně se námi před koncem roku ještě snažila přátelsky bavit a probírat... Celá třída ji ignorovala, všichni se otáčeli a bavili se... A ona tam seděla se zlomeným výrazem... Skoro jako bych jí mohla číst myšlenky: "To jsem vážně tak mizerná?" Bylo mi jí líto... Kdyby byla od začátku víc přísná, nemusela by se cítit tak mizerně. Nikdo by si to prostě nedovolil...
Takže ano. Osobitější učitele!  Ale ne tak nevychované žáky, protože už malé děti se mají učit základům slušného chování, puberťáci by měli alespoň tušit, kde je hranice a středoškoláci... Už by se měli chovat jako dospělí.
Jinak moc hezký článek. :)

3 Jeremiáš Jeremiáš | Web | 8. listopadu 2015 v 18:30 | Reagovat

Konflikt formální versus přirozená autorita polopatisticky v sedmi odstavcích a se čtyřmi obrázky. Že ty tu skrytě ventiluješ vlastní didaktický talent? Koukej se přiznat! :-D

4 Kiwi Zelená Kiwi Zelená | Web | 9. listopadu 2015 v 21:48 | Reagovat

Svět by byl lepší. Stejně mi přijde, že to není jenom o učitelích, ale i o studijních programech, které jsou někdy tak postavené na hlavu... mám pocit, že školstvím se prokousávám jenom proto, abych "měla titul" a "něco znamenala". Jinak z toho mám rozporuplné pocity.

5 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 9. listopadu 2015 v 23:17 | Reagovat

[1]: Jo, tak nějak. Vtipkující učitel nebo učitel pokoušející se o odkazy na normální život co se týče hudby nebo seriálů, mi vždycky přišel strašně trapnej. Ať už na střední nebo na vysoké. Prostě... ne. Stačí, když vykládá zajímavě, aby ukazoval, že je jenom člověk, nepotřebuju, ba ani nechci. Mám pak tendence cítit se trapně za něj, protože vím, že zvlášť na střední nad takovými kousky většina třídy skrytě protáčela oči. A po zkušenostech s naší třídní, která byla fakt naprostej prototyp "akční kamarádky", to i nenávidím. Ne, že by nemohla mít autoritu, pořádek si zjednat dokázala, ale jak se snažila být "lidskou učitelkou", tak už jí ve čtvrťáku chtěl každej akorát poslat do prdele :D

6 Leri Goodness Leri Goodness | Web | 13. listopadu 2015 v 19:14 | Reagovat

Poznala jsem plno špatných učitelů hlavně na základce, na střední už je to o něčem úplně jiným (samozřejmě ne vždy to tak bývá). Díky bohu mám povětšinou všechny učitele fajnové, co se snaží vyjít vstříc a snaží se nás poznat a nějakým způsobem podle toho s námi zacházet.

7 Irith Irith | Web | 14. listopadu 2015 v 18:03 | Reagovat

To je pravda. U nás je to v tomhle ohledu dost drsný. Přesně strukturovaná výuka, ani krok stranou, známka dle aritmetického průměru (takže 1,5 je automaticky za 2)... ano, neosobní. Ale nedím se jim, když vidím svoje spolužáky...

8 Personaiunius Personaiunius | 15. listopadu 2015 v 16:13 | Reagovat

Největší průser v školním systému je, že nás učí CO SI MÁME MYSLET a ne JAK MÁME MYSLET. A jinak učitele na naší škole chápu, protože kdybych musela každý den chodit mezi takové debily, tak radši spáchám sebevraždu.

9 Markii Reed Markii Reed | Web | 10. září 2017 v 19:12 | Reagovat

Taky bych rád měl se svými učiteli více přátelský vztah. Jediná učitelka, která je moc milá a vše jí upřímně zajímá, je naše angličtinářka. Ostatní nic nezajímá. Jen aby si nás vychutnali u tabule, měli orgasmus při rozdávají pětek nebo aby nás při tělocviku zabili. Bohužel se s tím nedá nic dělat a psaní článku na blog o tomto tématu to nevyřeší!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama