Závislost na hrách

15. listopadu 2014 v 16:29 | Steeve X |  Ce que me dérange (Co mě štve)
Opět volím klišé téma. Už mně nevaví poslouchat všechny ty rodiče a prarodiče, když kydají o mojí počítačové závislosti. Jo, je to fenomén, který hýbe světem, ale ještě víc jde o dalšího bubáka, na kterého se teď bude všechno radostně svádět. Protože je to úplně normální, že "hry ovlivňují naše myšlení" (říká i televize Nova!), tak to bude pravda. Tedy zjevně platí, že nejvíce psychopatů a vrahů vzejde právě z hráčské komunity. Víte co? Takže já sem teďka hrál LoLko, tak já du někoho zabít. Jenom si skočím pro Meč nekonečnosti, moment. Good point.




Nepopírám, že v určitém smyslu jde o závislost. Když někdo tráví na počítači tolik času, co já, to není moc dobré. I mně samotného štve, jak kvůli tomu nestíhám psát, kašlu na ostatní lidi a podobně. Ale pořád jsem si vědom toho, že když si řeknu dost, tak prostě přestanu. Nezačnu se hystericky válet po zemi a vraždit na potkání. A takoví lidé dozajista taky jsou. Jenže jejich problémy zdaleka nepramení jen v oblibě počítačových her. Když je někdo psychicky slabý, dokáže ho rozlítit i neořezaná pastelka. Proč si teda svět vybírá na oltáž k obtování zrovna tohle?

Vždyť existuje tolik zívislostí! Káva, čokoláda, pivo, cigarety - to všechno má na mysl podobné účinky, možná i nebezpečnější. Tyto závislosti se přitom také pěstují a mimo cigaret i podporují. SVět je zkrátka naruby, potřebuje strašáky a oběti, asi aby bylo o čem psát a dělat živé vstupy v modrém okýnku.

Ve hraní vidím i potenciál. Nechci být přímo bojovník za jeho slávu, ale hry nabízejí i spoustu dobrých vlastností. Nebudu propagovat žádné wikipediovské studie, ale hraním her můžete rozvíjet svoji kreativitu, odreágovat se, nebo cvičit postřeh a strategické myšlení. Záleží jen na tom, jaký styl preferujete. Jsou totiž hry a hry. Nemůžete je házet do jednoho pytle, jsou mezi nimi i totiž dost pitomá díla a prvky s vyloženě násilným, nebo poťouchlým kontextem. Tady ale zase přichází ke slovu lidská inteligence. Pokud má někdo potřebu vyloženě pařit retardované střílečky, budiž to jeho rozhodnutí. Neříkám, i ty mohou být propracované a rozvíjející.

Hry jsou byznys. Jako cokoliv jiného. Jako čokoládovny, kavárny a pivovary. Točí se kolem nich spousta peněz, protože jde zkrátka o odbytkové zboží. Nákup her ale opět závisí čistě na uživateli, na druhé straně. Opěd jde čistě o něj, protože kromě reklamy nějaké herní studio není schopné někomu hru vyloženě vnutit! Rodič by měl v tomto ohledu určitě hlídat takové výdaje. Když si já chci koupit hru, pochopitelně narážím na odpor nejen finanční. Opravdu se ale sněžím držet kontrolu nad vlastními prostředky - neutratím všechny svoje prostředky za nějaké blbé dodatky a podobně. A nestojím o to každý měsích zakoupit titul nový.

Hry slouží k zábavě - tedy primárně. Můžeme je brát i jako sport, ale to už je takové... no... ehm... pitomé? Dokud z nich jejich uživatel nezačne dělat něco jiného, nevidím na jejich používání nic škodlivého. Vidím jen odpočinkovou činnost a útek z reality, stejné efekty jako u jiných "návykovek". Jediný problém tak zůstává u toho držet věci pod kontrolou. Nebo si můžete vzít klacek a běhat do noci po lese, protože to je rozhodně bezpečnější a odpovídá středověkým konvencím vaší famílie - nic ve zlém :)

Nebo máte jiný názor?

Váš těkavý Steeve X.

Zdroj obrázku: http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/600xX/Jul2013/1528750.jpg?d41d
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Irith Irith | Web | 15. listopadu 2014 v 17:09 | Reagovat

Já hry nemám moc ráda, ale spíš z toho jednoduchého důvodu, že mi prostě nejdou. Jsem asi nejhorší počítačový hráč na světě, když jsme něco měli hrát na informatice, musela to za mě udělat Polly, protože já to prostě nezvládla. Zvláště nechápu chození s šipkama a pak s písmenama. Jak se v tom má hobit vyznat?

2 Jeremiáš Jeremiáš | Web | 15. listopadu 2014 v 21:15 | Reagovat

Před mnoha lety žili všichni na tomto světě šťastně. Děti skákali panáka a sbírali céčka, jejich rodiče nakupovali v Jednotě stále stejné produkty za dvanáct devadesát a všude bylo dobře.
Leč nestvůrný kapitalismus roztáhl své perutě nad celou říší a v temnotě Křemíkových hor počalo se rozpínat děsivé zlo. A tak na svět sestoupili démoni: Activision, Blizzard, Bethesda, Crytek, EA a mnozí další.
I uzavřely nebohá dítka ve špatně osvětlených pokojících a přinutili je provádět nečisté rituály s posvátnými ovladači před zářícím oltářem vysokého rozlišení - a smáli se zoufalství nebohé starší generace.
Leč slyšte toto mé proroctví: až bude nejhůře, zjeví se Hrdina a Zachránce, jež - třímaje mocný meč zvaný Cenzura a oštěp Tradiční zábavy - mocnou rukou nastolí pořádek a vrátí lidu štěstí.

Give me a break... 8-)  :D  :-D

3 Kiwi Zelená Kiwi Zelená | Web | 15. listopadu 2014 v 22:48 | Reagovat

Já s tebou, sakra, souhlasím!
Je potřeba si to přebrat v kebuli, což spousta lidí nedovede. Není hra jako hra. Nebudu páchat kvůli hře sebevraždu (viz jeden přemrštěnej seriál v telce nedávno) ani žádnou masovou vraždu a podobně. Létáním ve hře sama nezískám pocit, že umím lítat. Ani nezískám pocit, že do mě někdo vysolí zásobník a já si v klidu odkráčím. Pokud nejsem psychicky narušená, vypnu hru a jsem zpátky v reálným světě. Co je na tom tak těžkýho pochopit....?
A to, že je to závislost, je zřejmě pravda. Věci, které se nám líbí, prostě vyhledáváme. Dokud je to v mezích, je to v pohodě. Tečka. ;)

4 MaddyHarry MaddyHarry | Web | 16. listopadu 2014 v 12:30 | Reagovat

No sakra, když to tvrdí i Nova to je to s tebou bledé. :-?  :-x  :-D  Já tedy hry na počítači nehraji (nepočítají se-li ty karetní, co v něm už jsou). :D Já jsem nikdy na hry - ať už počítačové nebo na PSku atp. - nebyl. Každopádně ale hry za zlo neberu a nemyslím si, že z člověka, co ve hře vraždí atp. bude v budoucnu vrah. No ale ještěže nevíš kde bydlím. :-D  (just kidding!)

5 Jannie Wearbliss Jannie Wearbliss | Web | 16. listopadu 2014 v 13:31 | Reagovat

Myslím, že hry nejsou zase tak špatné, pokud se hrají s mírou. Navíc mohou podporovat logické myšlení a lze procvičit i cizí jazyk. Vidím spíš problém v střílečkách. Ty podporují násilí.

6 stuprum stuprum | Web | 16. listopadu 2014 v 20:57 | Reagovat

Tyrian forever. :D

7 Leri Goodness Leri Goodness | Web | 17. listopadu 2014 v 13:22 | Reagovat

Můj bratr nevlastní ani herní notebook, a i přesto mu stačí k rozkvětu jeho závislosti bezduché hraní stříleček ve smartphonu. Myslím, že nelze rozdělovat charakter lidí, kteří by měli větší, či menší riziko "upadnout" do závislosti, veškerý zdroj tkví v současné technice a možnostech, které nám všem -  ať už si to chceme připustit, nebo ne - zkonstruovávají mozky.

8 Jeremiáš Jeremiáš | Web | 17. listopadu 2014 v 13:49 | Reagovat

[5]: Střílečky podporují násilí?
Ač tenhle žánr považuji převážně za tupý a jednotvárný, tak úplně bych to netvrdil.
Je dokázáno, že akční hry (tj. i střílečky) zlepšují reakce, brání vzniku Alzheimerovy choroby atp.
Oproti tomu nevidím žádnou paralelu mezi virtuální střelbou a reálným násilím. Zdá se mi, že je to spíše naopak - negativní sklony člověk vybije ve hře a nemá pak potřebu ventilovat je na svém okolí.
Nehledě na to, že střelba je jen jedním z druhů násilí. Vraždy a útoky i dnes nezřídka páchají lidé pomocí chladných zbraní - a je-li někdo vraždící maniak, stačí mu šikovný kus dřeva nebo pracovní nástroj.
Tím, že zakážeme stupidní koridorové střílečky, se podle mého názoru nic neřeší ;-)

9 Lukáš Přibyl Lukáš Přibyl | Web | 17. listopadu 2014 v 18:57 | Reagovat

já už hry dávno nehraju - i když uznávám, že sem tam se třeba podívám na nejnovější grafiku her dneška (ale ani tak mi to nevydrží a brzy hru odinstaluju)

10 necroparanoia necroparanoia | E-mail | Web | 17. listopadu 2014 v 19:10 | Reagovat

Hry podle mě neovlivňují myšlení lidí. Kdyby to tak vzhledem k tomu, že poslední dobou hodně hraju hru sims 3, tak bych se musela bugovat, když na zemi leží něco, přes co neprojdu :D :D

11 Raja Luthriela Raja Luthriela | Web | 17. listopadu 2014 v 19:53 | Reagovat

No jak říkám. Do mojí závislosti na počítači mi nemá co mluvit ten, kdo osm hodin denně čumí na televizi. :-D Jinak to vidím podobně jako ty.

12 Janča Janča | E-mail | Web | 17. listopadu 2014 v 21:03 | Reagovat

V podstatě s tebou souhlasím. Akorát mi nepřijde, že zrovna střílečky by byly špatné. Jasně, je tam asi nejvíc násilí ze všech druhů her, ale trénují naše reflexy, přesnost apod. Občas bych snad každému i doporučila zahrát si nějakou hru (jakoukoli), ale ne být na tom závislý, to je potom už vážnější a můžou se z takových lidí stát i potencionální vrazi, jak hlásá TV Nova.

13 Steeve X Steeve X | E-mail | Web | 18. listopadu 2014 v 13:21 | Reagovat

[1]: Je to otázkou cviku! Já se třeba každým dnem přiučím něco nového - ať už klávesovou kombinaci, nebo strategický postup obsazení Danzigu... To je vlastně další výhoda - trénování paměti! Jsi génius! :D

[2]: Ztřesme se my tohoto dne! Bohužel, pořád tak nějak cítím, že je blízko. Nesmíme mu dovolit přijít ještě blíž... A oltář pobavil ;)

[3]: Přesně. Hry nás ovlivňují, ale rozhodně ne v tak "démonické" míře. Navíc ty vlivy nejsou jen negativní. To je přece pořád dokola :)

[4]: Já vím, kde bydlíš? :D Aha :D

[7]: Ano. Technika nejsou jen počítačové hry. I dospělí - tedy kazatelé - sami takové věci používají. Možná jsou závislí na seriálech, nebo mobilech a když ne, tak minimálně výdobytcích dnešních dnů. Proto je ustavičná kritika všeho nového tak kontraproduktivní.

[10]: A taky by ti někdo pořád skopával popelnici! :D Ale máš pravdu - ze mně se taky nestala ledová čarodějnice :D

[12]: Nejsou špatné. Jsou jenom... hloupé, jednoduché, založené na impulzivním a nepřemýšlivém principu. A takoví jsou - nezlob se - i jejich hráči, povětšinou. Ale to není nic negativního, tak to prostě je, každému vyhovuje něco jiného :)

14 Desirée Lydon Desirée Lydon | Web | 18. listopadu 2014 v 15:42 | Reagovat

Hry jsem dřívě hodně hrávala, záleží na tom jaké, spíš mám ráda akčnější hry, ale přímo střílečky ne. No dobře, nejvíc jsem vždycky ujížděla na The Sims. Ano, hry jsou dobré na odreagování, ale všeho s mírou.

15 Bocian Bocian | E-mail | Web | 18. listopadu 2014 v 17:56 | Reagovat

Presne tak, hry sú spôsob odreagovania sa rovnako, ako pre niekoho čítanie, počúvanie hudby, pozeranie TV (Nova :-D), alebo práve šport. Ak hranie neprerastá do závislosti, ktorá môže rovnako vzplanúť z ľubovoľnej činnosti (Môj otec sa nemôže odtrhnúť od kníh, aký je potom rozdiel, keď niekto neustále "drtí" pc hry?), nejedná sa o nič škodlivé. Dokonca som v jednej prudko vedeckej relácii započul, že akčné hry pomáhajú pri učení :-D. Prečo nie?!

16 bludickka bludickka | E-mail | Web | 19. listopadu 2014 v 13:26 | Reagovat

Říkám si, kolik bych ušetřila času nebýt internetu. A to vůbec nemám televizi. Nemyslím, že by hry nějak působily na člověka a dělaly z něj násilníka. Spíš vnímám tu závislost. Třeba můj přítel teď začal hrát jednu hru a tráví tím veškerý volný čas. Už před jakou dobu si přivezl domů skříň z chalupy.. že jí hodlá zrekonstruovat a teď na to nemá nikdy čas, protože pořád paří hru. Tak asi takovou nevýhodu vidím v hraní her :) Já radši preventivně nic nehraju, protože jsem schopná do toho vklouznout jako nic a taky byly časy, kdy jsem byla posedlá tím dokončit nějakej level... A vzpomínám na léto, kdy mi bylo asi deset a dostala jsem krabici se 275 hrama na připojení k televizi. Nezajímalo mě a sestřenku nic jinýho. Vůbec jsme nechtěli chodit ven, číst si, cokoliv.. jen jsme u toho celé dny seděly, dokud nám to rodina nezakázala a měly jsme pak povolené jen dvě hodiny denně a to jsem hrozně trpěla :)

17 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 20. listopadu 2014 v 14:24 | Reagovat

Když se řekne počítačová hra, nejvíc lidí si právě představí něco jako WoW, CoD, DOTA, HL, Minecaraft a podobně, prostě to, co hraje můj bratr, a to je ten typ, co mě nebaví. Obecně moc hry nemusím hrála jsem je spíš jako malá, a to byly klasický DOSácký legendy. Ale i tak se na hry nedívám jako na nic špatného, mnohem horší mi přijde alkohol, a jediné negativum ve hrách vidím, že máme slabé připojení, a když  bratr zapne něco, k čemu potřebuje net, tak mně to padá. Pravda, v tomhle ohledu to může být silně negativní a násilí vyvolávající, protože v takových chvílích mám chuť ho zabít, protože nestáhnu z netu ani dokument, ale jinak to taková tragédie nebude. Nova o tom ví houno, oni o tom ani nechtějí něco objektivně zjistit, jenom potřebuje skandál, u kterýho bude každej tykváč nadšeně hejkat a bude hledat nějakou tyč, kterou by všechny ty nebezpečný hráče nahnal na vojnu.

18 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 20. listopadu 2014 v 14:28 | Reagovat

[12]: Já nevim, mně pořád přijde, že člověk závislej na hraní na počítači maximálně tak zabije vzteky mámu, když mu bouchne grafárna, ale že by vzal pistoli a šel vraždit do ulic? Závislák se chce věnovat svojí závislosti a zabíjení v reálném světě by ho přece sakramentsky zdržovalo od počítače :D
Ne, prostě kdo by šel vraždit a motiv by se nedal najít v nějakém konfliktu s obětí, tak je psychopat, a psychopat nejde vraždit proto, že chce hrát, může se v tý hře tak maximálně inspirovat, nebo si navodit náladu, ale určitě tu samotnou touhu vraždit nevyvolala hra. A už vůbec ne závislost na počítači.

19 Janča Janča | E-mail | Web | 20. listopadu 2014 v 19:31 | Reagovat

[13]: Já prostě jen nesouhlasím. Mně nepřijdou zas tak pitomé, ale asi záleží na tom, jaká přesně to je hra. :)

[18]: To je fakt, že by ho to zdržovalo od jeho závislosti a možná by to neudělal, ale díky tomu věčnému hraní a nechápání smyslu normálního života můžou mít třeba i nějakou poruchu (když to opravdu moc přehánějí).

20 Karotka Saurus Karotka Saurus | 30. listopadu 2014 v 16:55 | Reagovat

Přesně tak, s článkem téměř na chlup souhlasím. Hry neovlivní, co se z dětí stane, to ovlivňují rodiče. A pokud jsou rodiče rozumní a vychovávaj děcko správně, mělo by mu dojít, že po prohře v lolku či pokaženém skóre na csku prostě není normální vyběhnout ven a začít střílet do lidí, to dokáže opravdu jen někdo, kdo nebyl v pořádku už dávno před hraním.
A co dodat k Nově? Pfff, škoda slov :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama