Reklama - (ne)přítel člověka

19. července 2014 v 14:59 | Steeve X |  Ce que me dérange (Co mě štve)
Tak nějak přicházím na kloub skutečnosti, že v dnešní době každý považuje reklamu za důkaz kvality a spolehlivosti daného výrobku. A kupodivu to tak taky funguje! Důkazem může být už jen pouhý fakt, že reklama je největší investiční oblastí a točí se kolem ní takové balíky zdrojů, že nějaké děti v Africe se můžou jít vycpat.


Je všude - na billboardech, na autobusech (na vypatlaných lidech), v televizi i rádiu. Okruh nenažraných byznysmenů a tlustých "PR manažerů" - tedy lidí, kteří většinou nebyli schopni poskytnlout jakékoliv použitelné kvality při výběru vysoké školy - se nás neustále snaží držet v papiňáku plném retardovaných ideálů, vyumělkované módy a vesměs naprosto mylných informací. Krávy jsou fialové, žirafy mají vemena a RedBull dává křídla. Děti, zeserte se...

Koupím si tričko, a už jen blbým nápisem na něm dělám dobrovolně, placeně někomu reklamu. Děláme sluhy řetězcům, které nás mají v prdele - tedy umístěné tak, abychom mohli odebírat výrobky přímo ze zdroje. A my jsme jim za to ještě vděční - myslíme si, bůhvíják že nejsme chytří, kdeyž využijeme NAPROSTÉ CENOVÉ BOMBY advertované nějakým zkomírajícím potravinovým řetězcem, který se snaží zbavit se zkaženého masa snížením ceny o nepatrný zlomek. Nehladě na fakt, že prakticky vše, co dnes koupíme, je přeceněno nejméně desetkrát. Jak jinak je prokazatelné, že je prodejce schopen "zlevnit" výrobek o sedmdesát procent a stále zaznamenávat uspokojivý zisk?

Všechny reklamy jsou vesměs stejné - cpou vám, že jejich výrobek nabývá dosud nevídaných kvalit, předčí konkurenci, stejně jako předešlé modely totožné značky - které jste ve stejné víře s hysterií nakoupili pár týdnů zpátky. Navíc rozhodně ušetříte, a co je nejdůležitější - budete in. Při koupi chemické sračky na okna se rázem měníte v chytrou hospodyni, která má domácnost pod palcem a rozhodně se nenechá nikým oblbnout...néééé. Cílem reklamy je tudíž vybudit dav, aby na základě chvilkového pudu - jooo tohle je totální pravda, to musím mít - zakoupil cílený výrobek, a nejlépe ještě pět dalších, podpůrných, které jeho neskonale bezkonkurenční moc ještě tisíckrát znásobí. Ve finále tedy sedíte va zemi v obyváku s třemi leštidly a houbičkami v rukách, propadáte beznaději a rázem zjišťujete, že "odolná skvrna" odolala i těm laboratorním zázrakům, které jste nakoupili. Svině jedna.

Reklamu navíc pánové grafici ochotně zabalili do hávu milého snímku, který to s vámi "myslí dobře". Tablety do myčky rázem řeší všechny rodinné problémy a koupě auta vás vykreslí jako osobu z vyšší třídy. Ale kdepa

Jasný - nemá to cenu řešit. Reklama přetrvá, ať se děje cokoliv. Ona by možná ani nebyla tak špatná a dementní, kdyby se z ní ovšem nestal jeden z dalších nástrojů kapitalismu. Alelůja. Oškubat co nejvíc lidí s co nejmenšími náklady - to je vše, co lze za JAKOUKOLIV reklamou hledat. Nikomu z výš zmíněných byznysmenů a vyžírků nezáleží na úspoře vašeho času, a už vůbec ne peněz. Jejich úkolem jslou jen iluze - nerealistické výjevy a jiné blitky. Vše ještě ke všemu potvrzuje nějak ten chytře "zaplacený" zubař.

Ve finále je tedy smutným údělem konstatovat, že reklamě se ve dnešním papiňákově nedá vyhnout. Jediné, co lze dělat, je namísto od nadávání a zoufalství, které jsem tu teď krásně odprezentoval, výmysly a otřepané fráze linoucí se z televize, či počítače, prostě ignorovat. Lichotky, podprahové vjemy - ano, i těch je v reklamě požehnaně - citové vydírání ani zdánlivá dobromyslnost na nás nesmí mít účinku. Nakupujme z rozmyslu a zdrojů NAŠÍ hlavy, ne z kebule hamižných obchodníků a Horsta Fuchse. Doporučuje 9 z 10 arogantních bloggerů.

Je horko, vodíkový reaktor na obloze mi zpomaluje mozkové závity, ztrácím myšlenky a nestíhám je všechny vměstnat do klávesnice. Snad výše uvedený plk bude alespoň trochu srozumitelný... a dobromyslný ;)

Váš ignorant Steeve X.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama