Jak na zdravý spánek?

11. června 2014 v 13:59 | Steeve X |  MixTo
Na začátek vhodím klišé frázi "všichni to známe". Zejména za těchto odporně horkých dnů a nocí je velmi často těžké usnout, a i když se vám to povede, prospat déle, než hodinu bez toho, aby z vás teklo jako z kohoutku, je nadlidský úkol. Navíc se při každém nádechu cítíte jako v papiňáku. Možná vám tedy následující souhrn tipů a studií pomůže lépe spát a to nejen při třiceti stupních...

s

Nejprve si dáme nějaká fakta. Je docela známo, že průměrný člověk by měl denně prospat zhruba 8 hodin, vyjímečně může projevovat odlišné potřeby délky spánku od 4 do 12 hodin denně. Existují také typy lidí, které preferují spaní "na směny", nebo které raději spí ve dne a aktivní život začínají ve večerních hodinách - například obsluha v Mekáči. Takovou práci tedy rozhodně neprovozujte, pokud nechcete trpět značnými následky vyplývajícími ze zanedbání spánku!

Spánek, neboli relaxační fáze celého dne, je činnost, která zabírá až třetinu našeho života. Ve spánku se náš mozek "zotavuje" z toho, co v uplynulých hodinách zaznamenal, třídí získaná data a utváří dlouhodobé vzpomínky. To je ostatně důvod, proč se nám často ve snech objevují osoby nebo věci z předešlého dne. Ještě důležitější však je, že mozek se ve spánku vyvíjí. Je to jako když defragmentujete harddisk u vašeho počítače - stroj přejde do jakési hibernace, při které utlumí klasickou činnost a soustředí se na provedení razantních změn, na které tak má více využitelného prostoru.

Mozková aktivita se ve spánku pouze neutlumuje, jak tvrdí všeobecně rozšířený omyl. Když se člověku (někdy zázrakem) podaří usnout, nastává částečně pravidelné, částečně nepředvídatelné střídání REM a NREM fází spánku. Tyto fáze se liší pohyblivostí očí, uvolněním svalů a právě mozkovou aktivitou. Ve fázi REM se nám zdají sny, které ve většině případů po probuzení zapomeneme, pokud u nás nevyvolají silnější emoce. (Vedení snáře fakt nepomáhá!)

A teď tipy. Na základě předešlých informaví už víme, že je důležité uržet naši osobu po celou dobu spánku ve stejném stavu z hlediska vnějších podnětů. Ničím nerušené, tiché prostředí je nejlepší řešení. Před spaním se už neučte, je to ta nejméně produktivní část vašeho dne... Ne aby vás napadlo spát se sluchátky v uších a hudbou na plné pecky. Zvukové podněty se totiž i při ztrátě vědomí stále promítají do mozku a způsobují poškození a zhoršení kvality spánku! A budete vypatlaní :(

Všichni víme, že se před spaním nejí. Pokud nutně potřebujete docpat tlačenku, prosím, ale pracující žaludek je další kapacita, se kterou se mozek musí zbytečně zaobírat. Takové to spaní "vypnu počítač a lehnu" je jedna z nejhorších přečinů. Podrážděné smyslové orgány potřebují čas pro přechod do stáze - proto budete usínat déle. Klimatizace nebo větráky vám v noci přivodí tak akorát zánět středního ucha.

Nejvíc vychytávek se ale dá provést při usínání a probouzení. Dbejte na to, aby jste před spánkem měli vyvětraný pokoj, chladnější pokojovou teplotu (tělesná teplota se ve spánku snižuje, ale nechoďte pod pětistupňový rozdíl), naprosto minimální osvětlení a co nejméně monotónních zvuků jako jsou tikající hodiny, nebo hučící lednice. Dálnice hned za okny je pochopitelně na pytel. Hlídat vlhkost vzduchu není na škodu, nad 50% je to skvělé. Při vstávání se nedoporučují nárazové hlasité budíky ani taneční písničky. Některé mobily dokonce nabízejí buzení "relaxačními" zvuky, které přecházejí do hlasitější fáze. Tohle řešení je ale hodně individuální. Ne každý to má rád a ne každého to vzbudí (ajaj, až přijdete pozdě do školy, ode mě to nemáte! :)), ale "doporučuje se to". Zapomeňte i na vonné tyčinky a podobné fujtajbly - opět jde o věmy, které prakticky moc vnímat nebudete, ale váš mozek tím pěkně nakrknete.

Neopomeňte ani vaši postel - čím výš od země, tím méně prachu pro vaše plíce, ale tím víc rizika rozbitého nosu při pádu :) Vykašlete se na nějakou "paměťovou pěnu" a neodbývejte výběr matrace, nebo její výměnu za novou. DO peřin je nejlepší duté vlákno. I když mnoho lidí tvrdí, že se jim bez polštáře spí líp, pro míchu a páteř není nic lepšího, než o pár centimetrů vyšší poloha. Z vlastní zkušenosti ještě mohu doporučit menší polštářky. Plyšáci jsou už každého věc :) (Mám tři -.-)

Snad vám tedy několik rad utkvělo v hlavě a v nejbližším spánku se vám uloží do paměti. Hlavní je stejně spánek neopomíjet a dopřávat si ho co nejvíc. Nikdo na vás pak nemá chuť ve škole koukat, jak to kotvíte na lavici a jak v pytlech pod očima málem nosíte čtyřměsíční plod. Podle statistik trpí poruchami spánku 15-30% populace, přičemž největší spáči v zásadě trpí chorobami, halucinacemi a depresemi daleko méně. Spánek má velký vliv na inteligenci a vývoj mozku a pokud se vám opravu, opravdu nedaří usnout, neřešte to prášky a navštivte lékaře, než z vás budou živé zmobie, ještě ke všemu dementní :)

Váš ospalý Steeve X.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama